Citroen

Historia francuskiej marki ściśle związana jest z osobą Andre Citroena, którego uważa się za jej założyciela. Częściowo łączy się również z Polską.

Andre Citroen przyszedł na świat w Paryżu w 1878 roku jako syn Holendra Leviego Citroena i pochodzącej z Warszawy Maszy Amelii Kleinmann. Ukończył politechnikę, a kiedy na cztery lata wstąpił do wojska, przebywa m.in. w Polsce. Nie jest to bez znaczenia, bo właśnie wtedy zobaczył drewniane koła zębate o daszkowym uzębieniu i kupił patent na ich produkcję. Po powrocie w 1902 roku do Paryża zakłada firmę wytwarzającą stalowe koła zębate, które używane były m.in. do przekładni w samochodach. W tym miejscu warto zaznaczyć, że do pierwszego produktu firmy nawiązuje logo Citroena. Początkowo były dwa żółte koła zębate na niebieskim tle, a od 1985 roku do dzisiaj są to białe koła na czerwonym tle.

W tym czasie Citroen ma już kontakty z branżą motoryzacyjną, gdyż zostaje prezesem francuskiej izby przemysłu motoryzacyjnego oraz dyrektorem generalnym firmy Mors, w której wprowadza klika nowych modeli, a także w Stanach Zjednoczonych przygląda się produkcji Forda.

Podczas I wojny światowej Citroen służy w wojsku, a jego przedsiębiorstwo produkuje amunicję, a także czołgi. Pierwsze auto pojawia się dopiero w 1919 roku. To Citroen typ A z 4-cylindrowym silnikiem. Dwa lata później na rynku pojawia się model typ B. Zmodyfikowane auta po zamontowaniu gąsienic były używane przez polską armię. Wkrótce pojawia się także Citroen 5 CV, który miał hamulce tylko na tylne koła.

W 1928 roku Citroen przyjeżdża do Warszawy na zaproszenie polskiego rządu. Efektem wizyty jest uruchomienie dwa lata później montowni samochodów w stolicy. W 1932 roku debiutują dwa nowe pojazdy – C4 i C6 z cichszymi silnikami i lepszym wyposażeniem, ale pomimo tego sprzedaż spadała, a firma walczyła z kryzysem. Wynikiem kłopotów finansowych było przejęcie firmy przez Michelina. W międzyczasie w roku 1934 zaprezentowano model Traction Avant z rewolucyjnym w tamtych czasach przednim napędem. Citroen nie ma już wpływu na swoje zakłady i coraz bardziej chory oraz przygnębiony umiera w 1935 roku.

Citroen 2CV / Fot. Michael Tettinger, Solingen, licencja Creative Commons 3.0

Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej rozpoczęto prace nad małym, przestronnym autem wyposażonym w ekonomiczny silnik, jakim miał być Citroen 2CV. Powstały prototypy, ale wojna przerwała prace. Samochód można było zobaczyć na wystawie w Paryżu w 1948 roku. „Brzydkie kaczątko” jak mówiono o aucie, pod maską miało silnik o pojemności 375 ccm i mocy zaledwie 9 KM. Wykonane było z lekkich materiałów, posiadało zwijany dach i pod różnymi postaciami produkowane było od 1949 do 1990 roku.

Również na targach w Paryżu, ale w 1955 roku zaprezentowany zostaje Citroen DS. Hydropneumatyczne zawieszenie, łagodne kształty, przestronne wnętrze i ogromny 500-litrowy bagażnik, szybko przypadły do gustu wielu nabywcom. Łącznie powstało 1 450 115 sztuk we wszystkich odmianach. W kolejnych latach wzrasta produkcja francuskiej firmy, aby w roku 1960 osiągnąć ponad 310 tysięcy pojazdów. Już dwa lata później było to prawie 400 tysięcy, a w roku 1969 blisko 506 tysięcy egzemplarzy.

Citroen DS / Fot. Citroen

Rok 1970 jest rokiem premiery Citroena GS, który miał hydropneumatyczne zawieszenie i pięciodrzwiowe nadwozie. Cztery lata później debiutuje model CX, który jest następcą Citroena DS i wyróżnia się aerodynamiczną sylwetką. Z ciekawostek warto dodać, że właśnie takim modelem poruszał się prezydent Francji Jacques Chirac. W tym czasie firma boryka się z kłopotami finansowymi, a są one tak poważne, że grozi jej nawet bankructwo. Aby temu zapobiec, właściciel Citroena wraz z Peugeotem utworzyli koncern PSA. Citroen i Peugeot pozostały odrębnymi firmami, ale pewne elementy jak np. płyty podłogowe i silniki stały się wspólne.

Następca modelu GSA został pokazany w 1982 roku. To Citroen BX, który także ma hydropneumatyczne zawieszenie, tarczowe hamulce, a w niektórych wersjach wspomaganie kierownicy. Cztery lata później premierę miał model AX, a w 1989 roku zaprezentowany zostaje Citroen XM. Auto miało blisko 5 metrów długości i 2 metry szerokości.

Citroen Saxo / Fot. Citroen

W 1991 roku pojawia się model ZX, a trzy lata później debiutuje model Xantia, czyli następca BX. W 1996 roku zaprezentowany został Citroen Saxo, który był następca modelu AX. Rok później premierę ma popularny model Xsara, a w 1999 Xsara Picasso.

W XXI wiek francuski producent wkroczył prezentując następcę Xantii, czyli Citroena C5, a rok później do sprzedaży trafił Citroen C8 – auto bliźniacze z Peugeotem 807. Wtedy pojawia się także następca Citroena Saxo – Citroen C3, a później debiutują modele C2 i C1. Model Xsara zastąpiony został przez C4, a XM doczekał się następcy w postaci modelu C6.

Warto dodać, że zaprezentowany w 2009 roku model DS3, zapoczątkował prestiżową linię DS. Dwa lata później z taśmy produkcyjnej zjechał model DS5.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *