Renault

Ich znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczny romb na masce. Mowa oczywiście o autach marki Renault. Aby poznać historię francuskiego producenta, musimy się cofnąć w czasie do końca XIX wieku, gdyż właśnie wtedy powstaje firma braci Renault.

Nie jest zaskoczeniem, że podobnie jak w przypadku innych firm motoryzacyjnych, także w odniesieniu do marki Renault, jej początki działalności ściśle związane są z założycielem. Louis Renault przyszedł na świat w 1877 roku i już jako dziecko interesował się mechaniką oraz elektryką. W 1899 roku razem ze swoimi starszymi braćmi Marcelem i Fernandem, zakłada firmę Renault Freres (Bracia Renault) z siedzibą w Billancourt pod Paryżem. Warsztat mieścił się w szopie na narzędzia.

Wcześniej  powstał pierwszy pojazd, a jego konstrukcja oparta była na trójkołowcu firmy De Dion Bouton. Po licznych modyfikacjach trafił do produkcji pod nazwą Typ A, natomiast Louis Renault samodzielnie zaprojektował do niego silnik. Dwucylindrowa jednostka o pojemności 1,9 l dostarczała 14 KM mocy. Auto posiadało skrzynię biegów z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wałem napędowym przenoszącym moc silnika umieszczonego z przodu na tylne koła. Produkowano 76 pojazdów rocznie, a należy wspomnieć, że niektóre źródła podają, że pierwszą jednostką skonstruowaną przez Renault był silnik 3,7 litra o mocy 25 KM.

Wkrótce pojawiły się kolejne modele z dwu- i czterocylindrowymi jednostkami jak np. 7CV, 8CV czy 20CV. Produkcja stale rosła i w 1907 roku osiągnęła 905 egzemplarzy, a marka posiadała ponad 100 punktów sprzedaży. Bracia Renault wyszli z założenia, że doskonałą reklamą do ich marki będzie sport i bardzo często brali udział w wyścigach. Niestety podczas jednego z nich zginął Marcel Renault. Wcześniej z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, który wkrótce umiera.

Renault Type AX 8 CV / Fot. Renault

W 1909 roku nazwa firmy zmienia się na Les Automobiles Renault, a do fabryki wprowadzony zostaje seryjny system produkcji. Auta zyskały natomiast popularność jako taksówki w Paryżu Nowym Jorku i Londynie.

W czasie I wojny firma produkowała sprzęt na potrzeby wojsk Ententy. Zarekwirowanych 500 paryskich taksówek produkcji Renault, pozwoliły przetransportować wojska francuskie na pole bitwy nad Marną. Dzięki temu Niemcy zostali powstrzymani, a taksówki, które stały się symbolem zwycięstwa nazwano taxi de la Marne. Podczas działań zbrojnych, firma produkowała sprzęt na potrzeby wojsk Ententy. Powstawały m.in. ciężarówki, ciągniki do armat, a także silnik lotnicze. Produkowano także czołgi, w tym lekki FT-17, który trafił do wielu armii.

Po zakończeniu działań wojennych w 1922 roku zaprezentowany został model 6CV, a wcześniej przez ponad 200 dni był testowany na torze w Miramas. Pod koniec lat dwudziestych ubiegłego stulecia jego produkcja osiągnęła liczbę 40 tysięcy egzemplarzy rocznie. Na rynku pojawia się także Renault 10 CV, który był pierwszym modelem z kierownicą po prawej stronie.

W latach 30. XX w. Renault prezentuje m.in. modele Nervastella i Viva Grand Sport. Zaliczane są one do samochodów luksusowych, a za ich napęd odpowiadały ośmiocylindrowe silniki o pojemności 4,2 l, które dostarczały 110 KM. Jednocześnie przygotowana została wersja Juvaquatre, która przeznaczona była dla klasy średniej i posiadała skromniejsze wyposażenie. Warto zaznaczyć, że auto miało samonośne nadwozie i niezależne przednie zawieszenie.

Renault 4CV Coupe 1956 / Fot. Renault

W momencie wybuchu II wojny światowej cała cywilna produkcja zostaje wstrzymana, a fabryki produkują czołgi dla niemieckiej armii. Louis Renault marzył natomiast o zbudowaniu „auta  dla ludu” i opracował prototyp modelu 4CV. W obecnych warunkach nie mógł być jednak produkowany, ale po zakończeniu działań wojennych powstał model ze stalową karoserią. Za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 747 cm3 współpracujący z trzystopniową skrzynią biegów, a auto zostało oficjalnie zaprezentowane na targach w Paryżu w 1947 roku. Wcześniej, bo w 1944 roku Louis Renault zmarł w więzieniu, oskarżony o współpracowanie z Niemcami. Kierowanie przedsiębiorstwa przejmuje Pierre Lefaucheux, który kontynuował zamierzenia poprzednika. Przedsiębiorstwo zostało natomiast upaństwowione.

Rok 1951 jest rokiem debiutu modelu, który nazwany został Fregate. Powstał on w odpowiedzi na potrzebę budowy samochodu klasy wyższej. Standardowo napędzał go 2-litrowy motor, który z czasem został zastąpiony mocniejszą jednostką. W 1954 roku wyprodukowano milion pojazdów po 1945 roku i 2 miliony od czasu powstania firmy. W tym samym roku wystartowała także produkcja 4-drzwiowego Renault Dauphine. Na jego bazie powstał potem model Floride za którego napęd odpowiadał małolitrażowy silnik czterocylinrdowy o pojemności 0,8 litra i mocy 35 KM.

W lipcu 1961 roku zakończyła się produkcja Renault 4CV, a kilka tygodni później zaczęto produkować Renault 4. Auto przeszło do historii jako pierwszy samochód marki z napędem na przód, a także z ciśnieniowym układem chłodzenia. Doczekało się również wersji cabrio, a oferowane było także jako limuzyna czy pickup. Alternatywą do Renault 4 miało okazać się Renault 6. Zastosowano w nim płytę podłogową oraz silnik o pojemności 0,8 l znany z poprzednich modeli marki.

W 1965 roku zadebiutował pierwszy na świecie samochód o nadwoziu hatchback, a był nim model 16. To także pierwszy model Renault, który otrzymał tytuł „Car of the Year”. W tamtym okresie wyróżniało się również Renault 12. Silnik został w nim umieszczony z przodu przed skrzynią biegów, a licencję na wytwarzanie tego samochodu dostała także rumuńska Dacia.

Renault R5 1971 / Fot. Renault

Francuski producent od połowy lat 60. XX wieku pracował nad autem, które mogłoby podbić Europę. Tak w 1972 roku swoją premierę miało Renault 5. Światowy kryzys energetyczny oraz stale rosnące ceny paliw sprawiły, że samochód spotkał się z dużym zainteresowaniem. Na jego korzyść przemawiała lekka konstrukcja nadwozia, pojemne wnętrze, a także oszczędne jednostki napędowe. Kilka lat później odbył się debiut Renault 18, a w 1980 roku podczas targów w Genewie swoją premierę ma model Fuego, który osiągnął natychmiastowy sukces pod względem sprzedaży

Renault Scenic 1999 / Fot. Renault .

Następnie w 1981 roku debiutuje średniej wielkości Renault 9, a dwa lata później Renault 11. Na rynku pojawia się także Renault 25 (1984) i pierwszy w Europie jednobryłowy van Espace (1984). Dużą popularnością cieszyło się także Renault 19 powstające od 1988 roku.

Następnie w 1990 roku wprowadzony zostaje model Clio, którego obecnie dostępną mamy czwartą generację, mikrovan Twingo (1993) Renault Laguna (1994), Megane (1995) i Scenic (1996), a także Thalia (2001). Warto także wspomnieć o samochodzie dostawczym Kangoo powstającym od 1998 roku. Z nowszych aut można wymienić chociażby modele Koleos (2008), Fluence (2009), Zoe (2012) i Captur (2013).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *