Alfa Romeo

Aby sięgnąć do początków marki Alfa Romeo, musimy się cofnąć do 1906 roku, kiedy to Francuz Alexandre Darracqu zakłada fabrykę samochodów. Firma jednak popada w tarapaty finansowe i zostaje przejęta przez grupę przedsiębiorców. Wtedy także zmienia nazwę na Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli w skrócie ALFA. Drugi człon pojawia się, kiedy przedsiębiorstwem zaczął kierować Nicola Romeo.

Logo Alfa Romeo w 1910 roku stworzył Romano Cattaneo. Połączył on czerwony krzyż z flagi Mediolanu i herb rodziny Visconti, który przedstawia wojowniczego węża połykającego dziecko

Produkcja pierwszego samochodu rozpoczęła się w 1910 roku. Model 24 HP powstał w 300 egzemplarzach. Posiadał silnik monoblok, wyróżniał się dobrym przyspieszeniem i był w swym czasie uważany za bardzo nowoczesny. Motor, który produkował 42 KM mógł rozpędzić pojazd do nawet 115 km/h. Na jego bazie powstał model 15 HP Corsa, 15-20 HP, a także 12 HP.

Pierwszym prawdziwym sportowym pojazdem marki było auto 40-60 HP. Jego sześciolitrowy silnik OHV miał zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie. Samochód zajmuje pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1914 roku zostaje zaprojektowana Alfa Grand Prix – samochód spełniający nowe przepisy, określające maksymalną pojemność skokową silnika na 4,5 litra. Auto posiadało motor z dwoma świecami zapłonowymi na cylinder (Twin Spark).

Rok później Włochy objęła I wojna światowa, a fabrykę ALFA przejął mediolański przemysłowiec Nicola Romeo. Profil produkcji został przestawiony na wojskowy, a do skrótu ALFA został dodany człon Romeo.

W latach dwudziestych Alfa Romeo nadal startuje w różnych wyścigach. Wtedy też debiutują modele RL (1922) i jego tańszy i słabszy odpowiednik RM (1923). W 1923 roku wyścigowy symbol samochodów Alfa Romeo, czterolistna koniczynka pojawiła sie po raz pierwszy na Alfie RL Sivocci’ego

Alfa Romeo P2 / Fot. Alfa Romeo

Największy sukces odniósł jednak w tamtej dekadzie wyprodukowany w 1925 roku model P2. P2 był pierwszym samochodem Alfy z mechanicznie doładowanym silnikiem 8-cylindrowym i dwoma dolnossącymi gaźnikami, tzn. znajdującymi się za kompresorem. Udział P2 w międzynarodowych zawodach Grand Prix w 1924 i 1925 roku zakończył się zdobyciem pierwszego Pucharu Mistrza Świata. Powstało go zaledwie sześć egzemplarzy, ale to właśnie ten model m.in. przyczynił się do początku legend włoskiej marki. Pod koniec lat 20. XX wieku pojawił się także lekki model 6C.

Alfa Romeo 6C 1750 / Fot. Alfa Romeo

W 1932 roku właścicielem marki staje się Instytut Odbudowy Przemysłu. Wtedy także podjęta zostaje decyzja o wycofaniu się z rajdów. Nieoficjalnie jednak modele Alfy Romeo startują w barwach Ferrari. Na rynku pojawia się nowy, ośmiocylindrowy 8C, a także sportowe modele, jak Typ B i Typ C oraz P3. Wprowadzona zostaje także produkcja masowa oraz wyprodukowane zostają pierwsze ciężarówki i autobusy.

Alfa Romeo Tipo 158-47 Alfetta /  Fot. Alfa Romeo

Tuż przed wybuchem II wojny światowej zaprezentowany zostaje model 158 określony jako Alfetta. Debiut w Livorno miał swą kontynuację po zakończeniu II wojny, kiedy 158 zdobyła pierwszy tytuł mistrzowski F1 w roku 1950. Pierwszym modelem produkowanym po wojnie jest 6C 2500 w sportowej wersji. W zakładach powstają także silniki do statków i samolotów, a nawet piekarniki elektryczne.

Alfa Romeo Gulietta Sprint Speciale / Fot. Alfa Romeo

Pierwszym autem wytwarzanym przez producenta w pełni na linii produkcyjnej był model 1900. Wyróżniał się stosunkowo niewielką masą własną z uwagi na nowatorską ówcześnie konstrukcję karoserii zintegrowanej z podwoziem. Największym hitem w latach powojennych okazał się jednak model Giulietta. Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych – Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ. Popularność zyskał także model Giulia, produkowany w latach 1962-1976. Najbardziej znanymi wersjami sportowymi są TZ, TZ2 oraz GTA w różnych odmianach. W 1966 roku debiutuje model Spider Duetto. Sławę w USA przyniósł mu film Mike Nicholsa „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem w roli głównej, tam też Duetto sprzedawany był pod nazwą filmu. W 1971 roku pojawia się nowe autoklasy średniej Alfasud, które 12 lat później zostaje zastąpione przez model Alfa 33. Alfa 33 miała charakterystyczną i niespotykaną wcześniej linię karoserii typu hatchback.

Z powodu kłopotów finansowych w 1986 roku marka zostaje sprzedana Grupie Fiata. Rok wcześniej debiutuje  Alfa 75, a w 1987 roku Alfa 164, która jest pierwszym modelem stworzonym pod nadzorem Fiata.

Alfa Romeo 4C / Fot. Alfa Romeo

Końcówka lat 90. XX wieku to m.in. model 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998 i Alfa 147 – Samochód Roku 2001. Do sprzedaży wprowadzony zostaje model MiTo, odradza się Gulietta, a w 2013 roku rusza produkcja zaprezentowanego dwa lata wcześniej modelu 4C.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *