Mazda

Mazda to japońska marka samochodów, której początków możemy doszukać się w 1920 roku, ale na pierwszy samochód przyszło nam jeszcze poczekać. Nazwa producenta pochodzi od zdrobnienia nazwiska założyciela firmy – Jyujiro Matsudy.

Jyujiro Matsuda wraz z grupą przedsiębiorców zakłada w 1920 roku firmę Toyo Cork Kogyo Co. Ltd, która początkowo produkowała obrabiarki, a następnie zainteresowała się produkcją samochodów. Pierwszy pojazdem był zbudowany w 1931 roku trójkołowy model bagażówki przeznaczony na potrzeby armii, który nazwany został Go. Prototypy samochodów powstały w latach 40. XX wieku, ale na ich produkcyjne wersje trzeba było poczekać jeszcze klika lat.

Ważną datą dla marki jest rok 1960, gdyż wtedy do produkcji trafił model R360. Był to dwudrzwiowe auto do którego napędu posłużył silnik V2 chłodzony powietrzem, produkujący 16 KM. Samochód miał niespełna 3 metry długości i stał się jednym z najlepiej sprzedających się kei-carów, czyli małych pojazdów przeznaczonych na rynek japoński. Atutem było jego niskie spalanie, które wynosiło 3,1l/100km. Wkrótce pojawił się także model Carol.

Mazda zaczęła interesować się silnikiem Wankla. W tym celu wynegocjowała zakup licencji od NSU Motorenwerke AG oraz Feliksa Wankla i zaczęła eksperymentować z motorem. To jednostka spalinowa, w której tłok obraca się wewnątrz cylindra. W tamtych czasach Mazda była firmą, która wykorzystywała trzy rodzajów silników: tłokowy benzynowy, napędzany olejem napędowym i z wirującym tłokiem.

Mazda Cosmo Sport 110S / Fot. Mazda

W 1967 roku zadebiutował model 110S Cosmo. Pod jego maską pracował właśnie dwuwirnikowy motor Wankla o mocy 110 KM, a później 128 KM. Wtedy także zadecydowano o eksporcie pojazdów do Europy, a następnie do Stanów Zjednoczonych.

W latach 70. XX wieku w ofercie są m.in. modele RX-2 i RX-3, które także wykorzystują wspomniany wcześniej silnik. Wtedy też producent musiał zmierzyć się z kryzysem, który spowodował, że 25% udziałów marki przejął Ford. W roku 1978 debiutuje Mazda RX-7, który odnosi duży sukces i znacznie poprawia wyniki sprzedaży. To sportowe auto, które początkowo napędzał litrowy motor o mocy 105 KM, a później także 135-konna jednostka 1.3 i wersja turbo

.Mazda RX-2 / Fot. Mazda

Sukcesy odniosła także Mazda 323. Nazwa dla tego modelu pojawiła się w 1977 roku, jako eksportowa wersja modelu Familia, który powstawał od 1964 roku. Samochód dostępny był z silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1100 i 1300 cm³. Oferowane były także 3 skrzynie biegów: dwie manualne 4- i 5-biegowe oraz automatyczna 3-biegowa, a moc trafiała na tylną oś. Dużym zainteresowaniem cieszył się także model 626, który powstawał od 1979 roku. Samochód miał silnik umieszczony z przodu, ale napędzał on tylne koła. Warto zaznaczyć, że w rodzimym kraju auto było dostępne pod nazwą Capella.

W 1984 roku nazwa przedsiębiorstwa zostaje zmieniona na Mazda Motor Corporation, a rok później producent świętuje wyprodukowanie 10 mln egzemplarzy samochodów.

Mazda MX-5 / Fot. Mazda

Kolejnym kamieniem milowym jest rok 1989, gdyż wtedy swój debiut ma roadster MX-5. Na przestrzeni trzech generacji wyprodukowano już ponad 940 tys. egzemplarzy Mazdy MX-5, która pozostaje międzynarodową rekordzistką pod względem wielkości sprzedaży dwuosobowych samochodów sportowych.

Z innych rozpoznawalnych modeli należy wymienić Mazdę 2 obecną na rynku od 1996 toku. Obecnie oferowana jest trzecia generacja pojazdu. Trzy lata później do sprzedaży wchodzi kompaktowy minivan japońskiej marki znany pod nazwą 5, natomiast w 2002 roku debiutuje samochód osobowy klasy średniej Mazda 6, który do dziś doczekał się trzech generacji.

Jednym z najnowszych aut japońskiego producenta jest Mazda 3 trzeciej generacji. Polska gama nowej Mazdy 3 obejmuje dwie wersje nadwozia: hatchback i sedan. Nabywcy mogą się zdecydować na silniki benzynowe o pojemności 1,5 l o mocy 100 KM i 2,0 l o mocy 120 lub 165 KM oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W swojej ofercie Mazda posiada także SUV-a CX-5, który reprezentuje technologię Skyactiv wyróżniającą się nowymi silnikami, a także sztywną i lekką platformą podwozia, która ma poprawić osiągi aut.

Nie sposób także nie wspomnieć o filozofii „zoom-zoom”, która nawiązuje do przyjemności z jazdy i towarzyszy firmie od 2002 roku.

Mazda 3  hatchback / Fot. Mazda

Uległa ona jednak delikatniej zmianie, obejmując także dbałość o środowisko naturalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *