Suzuki

Suzuki to japoński koncern, który produkuje nie tylko samochody, ale także motocykle i silniki do motorówek. Prototypy aut powstały w połowie lat 30. XX wieku, ale na pierwszy samochód trzeba było jeszcze długo poczekać.

Koncern założył w 1909 roku Michio Suzuki, a firma początkowo zaczęła produkować krosna tkackie. W 1929 roku zbudowany został nowy model maszyny do tkania, który trafił na eksport. Japończyk stale pracował jednak nad nową strategią rozwoju i właśnie w ten sposób zrodził się pomysł powstania małego, taniego samochodu. W 1937 roku opracowano klika prototypów za których napęd odpowiadał nowoczesny jak na tamte czasy silnik o pojemności 0,8 l, który mógł wyprodukować 13 KM. Następnie wybuchła II wojna światowa, a japoński rząd uznał, że produkcja cywilnych samochodów osobowych nie ma strategicznego znaczenia dla gospodarki. Potem Michio Suzuki w związku z trudną sytuacją na rynkach powrócił do produkcji maszyn tkackich i tymczasowo porzucił prace nad samochodem.

Zanim powstało pierwsze auto, najpierw w 1952 skonstruowany został rower Power Free, który wyposażono w dwusuwowy silnik spalinowy. Motorower mógł być także napędzany siłą ludzkich mięśni. Pojazd odniósł duży sukces, a firma otrzymała homologację na pierwszy motor, który nazwany został Diamond Free. W rok po jego premierze produkowano 6000 egzemplarzy miesięcznie i postanowiono zmienić nazwę firmy na Suzuki Motor Corporation.

Suzuki Suzulight / Fot. Suzuki

Pierwszy samochód Suzuki pojawia się w 1955 roku. Niewielki pojazd nazwany został Suzulight, a do jego napędu posłużył silnik o mocy 16 KM. Wyróżniał się on m.in. tym, że w przednim i tylnym zawieszeniu wykorzystano podwójne wahacze i sprężyny śrubowe, a układ kierowniczy był wyposażony w mechanizm zębatkowy. Nabywcy mogli się zdecydować na wariant sedan, minivan oraz pick-up. W połowie lat 50. XX wieku debiutuje także seria motocykli Colleda. Warto zaznaczyć, że był to pierwszy japoński motocykl wyposażony w prędkościomierz wmontowany w reflektor.

W 1961 roku z firmy zostaje wyodrębniony oddział zajmujący się produkcją maszyn tkackich, a także rozpoczęto produkcję lekkiego auta dostawczego – Suzulight Carry. Kilka lat później powstaje Suzuki Fronte 800, a model ten był większy niż oferowany początkowo Suzulight. Pod maskę trafił silnik benzynowy o pojemności 785 cm3, generujący moc 41 KM i maksymalny moment obrotowy rzędu 79 Nm.

Ważnym dla marki jest rok 1970. Wtedy swoją premierę ma pierwsza generacja terenowego modelu Jimmy, która odniosła globalny sukces. Auto miało dwusuwowy silnik o pojemności 360 cm3 i mocy ponad 20 KM. Następnie model ten był rozwijany, a w wersjach przeznaczonych na eksport montowano także mocniejsze jednostki napędowe.

W 1971 roku pokazany zostaje kolejny japoński motocykl Suzuki GT 750. Był to pierwszy jednoślad produkcji japońskiej z silnikiem chłodzonym cieczą. Firma stale się rozwija, buduje nowe fabryki i otwiera nowe oddziały na całym świecie. Prezentuje także model Alto.

Suzuki Swift / Fot. Suzuki

Początek lat 80-tych XX wielu to okres, w którym motocykle Suzuki wygrywały w wielu prestiżowych wyścigach m.in. w Word Road Race Grand Prix. Podpisane zostają także umowy z General Motors i Isuzu Motors. W 1983 roku rusza sprzedaż jednolitrowego samochodu osobowego Swift, a dwa lata później debiutuje terenowy model Samurai. Niebawem także liczba eksportowanych samochodów przez Suzuki osiąga 2 mln egzemplarzy. Wkrótce został takaż pokazany terenowy model Vitara.

Początek lat 90. XX to zmiana nazwy firmy na Suzuki Motor Corporation i podbój zagranicznych rynków. Pojawia się dwumiejscowy samochód typu kei-car, który nazwany został Cappuccino. Za jego napęd odpowiada 0,7-litrowy turbodoładowany silnik R3 o mocy 64 KM. W 1998 roku premierę ma motocykl Hayabusa GSX1300R, który napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,3 lprodukującym 213 KM. Od 0 do 100 km/h jednoślad rozpędzał się w 2,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 336 km/h, co powodowało, że zostawiał konkurencję w tyle

Suzuki SX4 / Fot. Suzuki

W 2003 roku oferta poszerza się o małe auto Suzuki Twin. Pod jego maską pracował 0,7-litrowy, 44-konny silnik benzynowy R3, a nabywcy mogli zdecydować się także na wariant hybrydowy, co było nowością. W tym samym roku do gamy modeli oferowanych na rynku europejskim wchodzi model Ignis. W 2006 roku Suzuki wprowadza model SX4, a potem także miejski samochód segmentu A – Splash.  Kilka lat później General Motors sprzedaje resztę akcji Suzuki, a koncern rozpoczyna współpracę z Volkswagenem, która nie okazuje się jednak trwała. Wcześniej Japończycy współpracują m.in. z Fiatem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *