Subaru

Subaru oznacza plejady, a logo marki przedstawia konstelację sześciu gwiazd. Początki koncernu to rok 1917. Wtedy to Japończyk Chikuhei Nakajima, który uważany był za pioniera japońskiej techniki lotniczej, zakłada przedsiębiorstwo Nakajima Aircraft Company. Na pierwsze auto musimy jednak poczekać do 1954 roku

Zakłady rozwijały się bardzo dynamicznie, a zasłynęły głównie myśliwcami, które były produkowane na początku II wojny światowej. Po jej zakończeniu zakłady Nakajima zostały zdemilitaryzowane, a koncern podzielono na 12 odrębnych przedsiębiorstw. Sześć z nich w 1953 roku zostało ponownie połączonych i tak powstał Fuji Heavy Industries. Koncern zajmował się m.in. produkcją sprzętu budowlanego, różnego rodzaju maszyn oraz sprzętu gospodarstwa domowego. Utworzony zostaje także pion, który miał zajmować się motoryzacją.

Subaru 360 / Fot. Subaru

W 1954 roku zbudowany zostaje prototyp samochodu osobowego, który funkcjonował pod nazwą P-1. Rok później debiutuje natomiast Subaru 1500. Pojazd miał niezależne zawieszenie przednich kół, tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej, a także niezależne wahacze wleczone. Problemem okazała się jednak sieć dystrybucji i sprzedaż auta została wstrzymana, a firma zaczęła produkować autobusy. Powrócono jednak do produkcji aut i tak w 1958 toku powstaje Subaru 360, które zmotoryzowało Japonię i było produkowane do 1970 roku. Na jego podwoziu zbudowano także ciężarówkę Sambar.

W 1966 roku swoją premierę ma model 1000, który wyróżniał się poprzecznie montowaną jednostką napędową i napędem na przednie koła. Mimo tego, że nie odniósł znaczącego sukcesu rynkowego, to w przyszłości czerpano z wykorzystywanych w nim rozwiązań. Trzy lata później debiutuje natomiast następca Subaru 360, czyli model R2.

Subaru Leone / Fot. Subaru

Ważnym rokiem dla japońskiego producenta był rok 1971. Wtedy to pojawia się Subaru Leone – pierwsze auto, które trafia do masowej produkcji z napędem 4WD. Pod maską znajdował się silnik typu boxer z przeciwległymi cylindrami i horyzontalnie umieszczonymi tłokami.

W 1972 roku model R2 zostaje zastąpiony przez Rex, a kilka lat później pojawia się model Brat, który był pickupem z napędem 4×4 zyskującym dużą popularność na rynku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 69 KM. 1983 rok jest rokiem debiutu minivana Domingo, a rok później oferta wzbogaca się o model Subaru Justy oczywiście z napędem 4WD.

Subaru Impreza WRX STi / Fot. Subaru

Następcą modelu Leone okazało się Subaru Legacy z 1989 roku. Auto posiada napęd 4WD i jest produkowane także dziś. Na rynku jest obecna jego piąta generacja. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli japońskiej marki jest model Impreza, który dostępny jest od 1992 roku. Sławę przyniosła mu wersja z silnikiem turbodoładowanym. Subaru zdobyło w 1995 roku tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, a za kierownicą zasiadał wtedy Colin McRae. Subaru Impreza także w kolejnych latach wygrywała w klasyfikacji producentów. Pierwsza Impreza od Subaru w Europie pojawiła się w dwa lata po debiucie w Japonii.

Kolejnym ważnym autem japońskiego producenta jest Subaru Forester z 1997 roku. To SUV, którego obecnie na rynku mamy dostępną IV generację

.Subaru Forester / Fot. Subaru

Pojawiła się także kolejna generacja Legacy i nowa Impreza, która w Europie oferowana była również w kultowej odmianie WRX STi, o mocy 265 KM. W 2005 roku zadebiutował pierwszy SUV marki – B9 Tribeca.

Z najnowszych wydarzeń warto dodać, że w 2013 roku Subaru rozpoczęło produkcję samochodów z napędem hybrydowym. Pokazany został także model WRX bazujący na modelu Impreza. Za jego napęd odpowiada 2,0-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy w układzie boxer.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *