Skoda

Pierwsza z firm, która związana jest z początkami Skody, powstaje w 1859 roku w Pilznie. Początkowo są to zakłady przemysłu metalowego, które następnie zajmują się wytwarzaniem broni. Na stanowisku kierowniczym pracuje w nich Emil Skoda, który przejmuje przedsiębiorstwo w 1869 roku. Skoda umiera w 1900 roku, a pierwsze auta zaczynają się pojawiać po zakończeniu I wojny światowej. Z taśmy w 1924 roku zjeżdża Skoda 25/100 produkowana na licencji Hispano-Suizy.

W tym czasie działa już firma Laurin & Klement zajmująca się wytwarzaniem samochodów. Zakład został założony przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa w 1895 roku w Mlada Boleslav. Początkowo przedsiębiorstwo produkowało rowery, od 1899 roku motocykle, a pierwszy samochód pojawia się w 1905 roku. To model Voiturette A, który napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1005 ccm i mocy 7 KM. Udało się go wyprodukować 44 egzemplarze. Jego następcami były wersje B oraz C, a od 1911 roku powstaje model S z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1771 ccm i mocy 14 KM, który produkowany był do 1925 roku. Oprócz tego w firmie wytwarzane są m.in. autobusy, ciężarówki, walce drogowe oraz maszyny rolnicze.

W 1924 roku zakłady w Mlada Boleslav zniszczył pożar. Firma zaczęła szukać strategicznego partnera, a wybór pada na zakład Skody, która w 1925 roku stała się właścicielem firmy Laurina i Klementa.

Skoda 420 / Fot. Norbert Schnitzler, licencja Creative Commons 3.0

W 1929 roku debiutuje Skoda 860 z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Do szerokiego grona odbiorców przeznaczona jest Skoda 420 Popular, która trafia do produkcji w 1930 roku i cieszy się dużą popularnością. Auto było wyposażone w czterocylindrowy silnik o mocy 20 KM. Do 1940 roku powstawał również model 100 Popular, który następnie został zastąpiony przez Skodę Tudor.

Podczas II wojny światowej produkcja została dostosowana do potrzeb militarnych. Tuż po jej zakończeniu zakład przekształca się w przedsiębiorstwo państwowe o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W roku 1952 do produkcji trafia Skoda 1200, która pod maską skrywała silnik o pojemności 1221 ccm i mocy 36 KM. Następnie nazwa zmieniona została na 1201, a wersja użytkowa powstawała pod oznaczeniem 1202. W roku 1954 pojawia się Skoda 440 nazywana również Spartak. Większą popularnością cieszyła się jednak Skoda Octavia, produkowana od 1959 roku.

Skoda 1200 / Fot. David van Mill, licencja Creative Commons 2.0

 

W 1964 roku na rynku pojawia się model 1000 MB, który miał silnik umieszczony z tyłu. W latach 1969 – 1977 produkowana była Skoda 100/110, a debiutują również modele 105, 120 oraz 130. Przełom następuje w 1987 roku, kiedy zaprezentowana zostaje Skoda Favorit – auto z silnikiem z przodu i napędem na przednie koła. Do sprzedaży trafiły również wersje pickup oraz kombi pod nazwą Forman. Produkcja samochodu została zakończona w 1994 roku, kiedy to zastąpił go model Felicia. Było to także pierwsze auto produkowane po tym jak w 1991 roku Skoda stała się częścią Volkswagena. W 1999 roku Felicia zostaje zastąpiona przez model Fabia. Warto także odnotować, że roku 1996 powrócono do nazwy Octavia, a jedna z bogatszych wersji wyposażenia tego modelu nawiązywała do nazwisk założycieli firmy i nosiła określenie Laurin&Klement.

Skoda Favorit / Fot. Skoda

W 2001 roku do sprzedaży trafia Skoda Superb, ale należy dodać, że produkcję pierwszej Skody o takiej nazwie rozpoczęto przed wojną w roku 1934 roku i powstawała ona przez osiem lat. Skoda Roomster na rynku jest obecna od 2006 roku, a w 2009 roku zadebiutowała Skoda Yeti. Dwa lata później w Bratysławie rozpoczęła się natomiast produkcja niewielkiego auta miejskiego o nazwie Citigo.

13 lipca 2005 roku zakłady w Mlada Boleslav opuszcza 10-milionowa Skoda. Okazał się nią model Octavia Combi z silnikiem 2.0 TDi, a jubileuszowy egzemplarz trafił do jednej z organizacji zajmującej się promocją Czech.

Skoda OCtavia 1996 / Fot. Skoda

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *