Volkswagen

W roku 1933 Adolf Hitler zlecił skonstruowania auta, które ma być dostępne dla szerokiego grona odbiorców. W założeniu miało kosztować nie więcej jak 1000 marek, rozpędzać się do około 100 km/h oraz pomieścić cztery osoby. Zadanie stworzenia takiego pojazdu otrzymał Ferdynand Porsche.

Pierwszy projekt auta, które miało silnik chłodzony powietrzem powstał w 1935 roku, a pojazd przyjął nazwę KdF, czyli Kraft durch Freude, co oznaczało siłę przez radość i nawiązywało do ograniczaj niemieckiej, która zajmowała się kształtowaniem wolnego czasu społeczeństwa.

Ostatecznie po powstaniu 9 prototypów, do produkcji seryjnej zostaje zatwierdzony projekt o nazwie Type 60. 26 maja 1938 roku w mieście Fallersleben, położonym w Dolnej Saksonii odbyły się uroczystości w związku z rozpoczęciem budowy przyszłej fabryki samochodu, który miał się nazywać KdF Wagen. Oficjalna produkcja auta rozpoczęła się w lipcu 1941 roku, a do 7 sierpnia 1944 roku, kiedy to zakończono produkcję, udało się wyprodukować 630 egzemplarzy. Auta powstawały zarówno w wersjach cywilnych w nadwoziach typu sedan, kabriolet i kabrio – limuzyna, a także w wariancie wojskowym.

Po zakończeniu II wojny światowej w zakładach rozpoczęto produkcję na potrzeby armii. Nazwę miasta zmieniono na Wolfsburg, a nazwa marki została przemianowana na Volkswagen. Nie zaprzestano jednak wytwarzania pojazdu. Volkswagen Kafer (znany jako Garbus) zmotoryzował powojenne Niemcy oraz zyskał popularność na świecie. Następnie auto było produkowane w Meksyku i Brazylii, a łącznie powstało ponad 21 mln egzemplarzy. Jego produkcja została zakończona w 2003 roku, ale od 1998 roku produkowany jest model New Beetle, który nawiązuje do legendarnego Garbusa.

Volkswagen Passat B1 1974 1981 / Fot. Volkswagen

W 1950 roku na rynku pojawia się model Transporter, który oferowany jest również obecnie. Kolejnym ważnym momentem jest rok 1973, w którym zadebiutował Volkswagen Passat. Volkswagen Passat powstaje do dziś, a w 1974 roku z taśmy zjeżdża pierwszy Golf. Jego pierwsza generacja powstawała do 1983 roku. Golf II dostępny był do 1992 roku, a Golf III do 1997 roku. Golf IV powstawał do 2003 roku (kombi do 2006), a Golfa V produkowano do 2008 roku. Wersja VI debiutuje w 2008 roku, a VII w 2012. 2014 rok jest natomiast rokiem rozpoczęcia produkcji Volkswagena Golfa Sportswan zbudowanego na płycie podłogowej MQB znanej m.in. z Golfa VII. Od 2005 roku powstaje wersja z podwyższonym dachem Golf Plus, a od 1979 roku zaczęła powstawać 4-drzwiowa odmiana Golfa o nazwie Jetta. W 1992 roku jej nazwę zmieniono na Vento, które w 1998 roku zostało zastąpione przez Borę. Do nazwy Jetta powrócono jednak w 2005 roku.

Volkswagen Golf 1974 1983 Fot. Volkswagen

W 1975 roku pojawia się pierwsza generacja Volkswagena Polo, a auto spokrewnione było z Audi 50. Początkowo nabywcy mogli zakupić jedynie wersję 3-drzwiową, wraz z trzecią generacją pojawił się wariant 5-drzwiowy, a następnie także sedan oraz kombi. Od 2009 roku powstaje jego piąta generacja. W oparciu o Golfa coupe powstał model Scirocco, który wytwarzany jest od 1974 roku. W przeszłości powstawał także Volkswagen Corrado, który produkowany był w latach 1988 – 1995.

Volkswagen Polo 1975 1983 / Fot. Volkswagen

Koncern Volkswagen to także inne marki samochodowe. W 1969 roku zakupione zostaje Audi, a w 1896 roku kupiono Seata. W 1991 roku Volkswagen finalizuje przejęcie Skody, Siedem lat później koncern nabywa prawa do marki Bentley, a jest także posiadaczem akcji Bugatti, Porsche i Lamborghini.

Oficjalne przedstawicielstwo Volkswagena  w Polsce istnieje od 1991 roku. Z ciekawostek dotyczących koncernu, warto wspomnieć, że  dniu 26 listopada 2001 roku wyprodukowano model o numerze 33.333.333.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *